FSO Syrena – legenda polskiej motoryzacji

Aktualności z wystawy - 26 lipca 2019

Niegdyś najpopularniejsze auto na polskich drogach, później nazywana „Skarpetą” i porzucana… Dziś odrestaurowana to unikat, a niektóre jej egzemplarze zasługują nawet na miano "białych kruków".

Syrena

FSO Syrena 102 | Zdjęcia: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl

Historia polskiej powojennej motoryzacji rozpoczyna się tak naprawdę w grudniu 1953 r. kiedy w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu powstaje prototyp pierwszego samochodu osobowego – Syrena. Auto małolitrażowe o pięknej sylwetce

Syrena

FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl

Po raz pierwszy została zaprezentowana w 1955 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich i cieszyła się tam dużym zainteresowaniem i uznaniem wśród polskich kierowców. To małolitrażowe auto dopiero po 2 latach doczekało się decyzji o rozpoczęciu jego produkcji. Już wtedy nie brakowało komentarzy, że słowo „produkcja” było lekko przekoloryzowane, ponieważ nadwozia profilowane i spawane były ręcznie, co sprawiało że Syrena była swoistym rękodziełem.

Syrena

FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl

Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1961 r. i można było wytwarzać już ponad 5 tysięcy egzemplarzy rocznie. Do 1972 r. Syrena produkowana była przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 r. przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 521 311 egzemplarzy.

Syrena

FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl

To co dawało Syrenie unikatowość to odwrotny kierunek otwierania drzwi, zmieniono to dopiero w ostatnim modelu 105.

Syrena

FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl

Więcej o Syrenie FSO możecie dowiedzieć się z wywiadu z jednym z naszych przewodników: Mateuszem Pasternakiem przygotowanym przez portal wyborcza.pl

wyborcza.pl

Bilety dostępne tylko online!


kup teraz