FSO Syrena – legenda polskiej motoryzacji
Aktualności z wystawy - 26 lipca 2019Niegdyś najpopularniejsze auto na polskich drogach, później nazywana „Skarpetą” i porzucana… Dziś odrestaurowana to unikat, a niektóre jej egzemplarze zasługują nawet na miano "białych kruków".
FSO Syrena 102 | Zdjęcia: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl
Historia polskiej powojennej motoryzacji rozpoczyna się tak naprawdę w grudniu 1953 r. kiedy w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu powstaje prototyp pierwszego samochodu osobowego – Syrena. Auto małolitrażowe o pięknej sylwetce
FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl
Po raz pierwszy została zaprezentowana w 1955 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich i cieszyła się tam dużym zainteresowaniem i uznaniem wśród polskich kierowców. To małolitrażowe auto dopiero po 2 latach doczekało się decyzji o rozpoczęciu jego produkcji. Już wtedy nie brakowało komentarzy, że słowo „produkcja” było lekko przekoloryzowane, ponieważ nadwozia profilowane i spawane były ręcznie, co sprawiało że Syrena była swoistym rękodziełem.
FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl
Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1961 r. i można było wytwarzać już ponad 5 tysięcy egzemplarzy rocznie. Do 1972 r. Syrena produkowana była przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 r. przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Łącznie powstało 521 311 egzemplarzy.
FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl
To co dawało Syrenie unikatowość to odwrotny kierunek otwierania drzwi, zmieniono to dopiero w ostatnim modelu 105.
FSO Syrena 102 | Zdjęcie: Łukasz Wasilczuk lucasphoto.pl
Więcej o Syrenie FSO możecie dowiedzieć się z wywiadu z jednym z naszych przewodników: Mateuszem Pasternakiem przygotowanym przez portal wyborcza.pl

Dużo ciekawych i pięknych samochodów.Wojtek J. / Gość
Najlepsza wystawa aut ma jakiej byłem!Bartosz W. / Gość
Bardzo dobrze zorganizowana wystawa, dużo pięknych egzemplarzy pojazdów z Polski oraz z innych krajów świata. Przyjemna atmosfera oraz duża wiedza Pana prowadzącego (o każdym pojeździe można było się czegoś ciekawego dowiedzieć). Polecam!Adrian R. / Gość
Atmosfera, wystawa, przewodnik - wszystko na najwyższym poziomie. Bardzo interesujące.Anna Z. / Gość
Świetne eksponaty , super przewodnik - pasjonat, stare hale FSO ciągle zachowane, wspaniały powrót do przeszłości ! Wystawa godna polecenia co potwierdzała ilość osób w grupie.Aga M. / Gość