LILIPUT W KRAINIE OLBRZYMÓW

Amerykański Polski Fiat 125p Pick-up


Samochody wystawy, 7 października 2020r | Tekst: Robert Brykała, Zdjęcia: Artur Perzanowski

Polski Fiat 125p Pickup - wersja na rynek amerykański

Zdobycie trudnego amerykańskiego rynku dla wielu producentów samochodów z Europy było kwestią honoru. Mało kto jednak wie, że w latach 70-tych, takie próby czyniła również Fabryka Samochodów Osobowych, która postanowiła przygotować dwie wersje Polskiego Fiata 125p: pickup i kombi na rynek amerykański.

Polski Fiat 125p Pick-up - wersja na rynek amerykański

Polski Fiat 125p - wersja na rynek amerykański

Z dzisiejszej perspektywy ten pomysł mógłby wydawać się abstrakcyjny bo przecież Amerykanie kochają prawdziwe ogromne Pick-upy i krążowniki szos. Skąd więc pomysł że niewielka fabryka z Europy Wschodniej mogłaby chcieć zdobyć kawałek rynku?

Polski Fiat 125p - unikatowy pickup na rynek amerykański

Polski Fiat 125p - unikatowy pickup na rynek amerykański

Lata 70 to czas ogromnego kryzysu paliwowego i poszukiwania tańszych i oszczędniejszych samochodów. Z założenia większość europejskich samochodów była mniejsza i posiadała mniejsze silniki. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że prawie połowa żerańskiej produkcji trafiała na eksport i były to jedne z najtańszych samochodów na rynkach Europy Zachodniej.

Polski Fiat 125p - lapma przednia i obrysówka Polski Fiat 125p Pickup - przednia lampa
Polski Fiat 125p - lapma obrysowa, zainstalowana specjalnie na rynek amerykański Lampa obrysowa - zainstalowana specjalnie na rynek amerykański
Polski Fiat 125p - tylne lampy i obrysówka Polski Fiat 125p Pickup - tylne lampy i obrysówka

Możliwość korzystania przez FSO z marki Polski Fiat dawała też znacznie większą pozycję na rynku. W połowie lat 70 zapadła decyzja o przygotowaniu na rynek amerykański kilku egzemplarzy. Prawdopodobnie było to kombi i pick-up. Zmian nie było zbyt wiele: licznik w milach, obrysówki (pochodzące z Fiata 124 special na rynek amerykański) oraz klejone szyby. Na szczęście Pick-upy zwolnione były z konieczności zamontowania specjalnych "federalnych" zderzaków.

amerykański Polski Fiat 125p Pickup

"amerykański" Polski Fiat 125p Pickup

W USA samochody poddano specjalnym testom, które miały zadecydować, czy można je dopuścić do jazdy po amerykańskich drogach. Z danych wiadomo, że Pick-up zdobył to dopuszczenie natomiast kombi się nie udało i zostało zniszczone.

Polski Fiat 125p Pick-up wnetrze i siedzenia przednie Siedzenia przednie
Polski Fiat 125p Pick-up kierownica Kierownica amerykańskiego Polskiego Fiata
Polski Fiat 125p Pick-up deska rozdzielcza i wskaźniki Deska rozdzielcza i wskaźniki

Firma, która chciała sprzedawać w Ameryce nasze auta niestety zbankrutowała, na szczęście jedyny Polski Fiat 125p z dopuszczeniem do ruchu ocalał. Przez wiele lat był własnością Phila, człowieka o polskich korzeniach i miłości do włoskiej i polskiej motoryzacji. Przez ten czas przeprowadzona została "naprawa" i samochód był częstym gościem na imprezach klasycznej motoryzacji.

Polski Fiat 125p Pick-up w USA - zawsze wzbudzał ciekawość

Polski Fiat 125- Pick-up podczas amerykańskiego zlotu klasyków motoryzacji - Zdjęcie ze strony www.fiat125p.pl
Polski Fiat 125p Pick-up w trakcie prac blacharkich W trakcie prac blacharkich - Zdjęcie ze strony www.fiat125p.pl
Polski Fiat 125p - Ręczne napisy na karoserii Ręczne napisy na karoserii - Zdjęcie ze strony www.fiat125p.pl
Polski Fiat 125p - W prac remontowych W prac remontowych - Zdjęcie ze strony www.fiat125p.pl

W 2012 roku o samochodzie zrobiło się głośno ponieważ trafił na sprzedaż za pośrednictwem portalu e-Bay. Zawziętą walkę o unikatowego Pick-upa wygrał Tomek z Chicago.

Tomasz z rodziną podczas odbierania wylicytowanego PF125p

Tomasz z rodziną podczas odbierania wylicytowanego PF125p - Zdjęcie z prywatnej kolekcji właściciela

„…to był impuls, zobaczyłem aukcję i wiedziałem, że muszę ją wygrać. Zaczekałem prawi do końca licytacji i w ostatnich sekundach dałem swoją ofertę. w ten sposób nikt nie miał już szans aby mnie przelicytować. Po Fiata pojechałem swoim amerykańskim pick-upem i muszę przyznać, że "DUŻY FIAT" wyglądał bardzo komicznie, wręcz karykaturalnie. Podczas całej drogi powrotnej spotkałem się z wieloma ciepłymi reakcjami. Nie muszę chyba mówić, że reakcje osób z polskimi korzeniami były najbardziej entuzjastyczne. Początkowo chciałem samochód wyremontować na miejscu. Jest tam wielu fachowców z Polski. Niestety amerykańska rzeczywistość dostęp do części kazały mi szukać specjalistów po drugiej stronie oceanu. Samochód trafił do Warsztatu Jarka Koniecznego. Po dokładnych oględzinach okazało się, że samochód jest w dość kiepskim stanie i wymagany jest bardzo kompleksowy remont.”

Tak dziś wspomina Tomasz Kalejta - obecny właściciel amerykańskiego Polskiego Fiata 125p
Polski Fiat 125p pick-up - przed remontem Polski Fiat 125p przed remontem - Zdjęcie z prywatnej kolekcji właściciela
Polski Fiat 125p pickup - Wnętrze przed remontem Wnętrze przed remontem - Zdjęcie z prywatnej kolekcji właściciela
Polski Fiat 125p - Deska rozdzielcza przed czyszczeniem Deska rozdzielcza przed czyszczeniem - Zdjęcie z prywatnej kolekcji właściciela

Podczas naprawy starano się zostawić możliwie najwięcej oryginalnej tkanki auta. wrócono do pierwotnego koloru i zupełnie niedawno amerykański polski Fiat wrócił na drogi.

Polski Fiat 125p - komora silnika Polski Fiat 125p - komora silnika
Polski Fiat 125p Pick-up - oryginalna tabliczna znamionowa Polski Fiat 125p Pick-up - oryginalna tabliczna znamionowa
Polski Fiat 125p - paka pickapa Polski Fiat 125p - paka pickapa

Wygląda i jeździ tak jakby właśnie opuścił fabrykę i może dlatego Tomek pomyślał, że najlepszym miejscem dla niego będzie powrót do miejsca gdzie został wyprodukowany. Fabryka Samochodów Osobowych nie produkuje co prawda już aut ale w Lakierni mieści się najwspanialsza wystawa motoryzacji.

Polski Fiat 125p Pickup - klasyk polskiej motoryzacji


Klasyki w FSO

Wyrusz z nami w podróż do przeszłości motoryzacji.


Wspaniała wystawa motoryzacji we wnętrzach dawnej lakierni Fabryki Samochodów Osobowych. Ponad 300 pojazdów polskiej i zachodnie motoryzacji pod jednym dachem. Musicie to zobaczyć!



Kolekcja


Muzeum Motoryzacji i Techniki SKARB NARODU

Udostępnij