Fiat 124 - Mniejszy Brat
Samochody wystawy | Tekst: Robert Brykała, Zdjęcia: Artur PerzanowskiFIAT 124 - Europejski Samochód Roku 1968
Fiat 124, który zadebiutował w 1966 roku, z marszu stał się przebojem a tytuł Car Of The Year tylko powiększył grono jego miłośników. Ten pudełkowaty samochodzik produkowany przez firmę FIAT w latach 1966-1974, dał podwaliny pod całą rodzinę modeli, w tym Fiata 125.
Mimo, że plasował się segment niżej od wspomnianego 125 to niewiele mu ustępował a już na pewno nie była to ilość miejsca. Mimo słabszych silników (OHV) zadziwiał swoją dynamiką zadawalając się przy tym mniejszą ilością paliwa. Nie powinno więc chyba nikogo dziwić, że produkowano go aż w 13 krajach na całym świecie. Dla nas najbardziej znaną jest oczywiście Łada 2101, zwana potocznie „kopiejką” ale powstawał także w Hiszpanii, Turcji, Egipcie, Maroku, Korei Południowej czy Bułgarii. Łącznie wyprodukowano ponad 15 milionów sztuk, co daje mu miejsce w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych samochodów świata.
Jaki więc jest Fiat 124?
Zdecydowanie jest to idealnie zaprojektowany samochód pod kątem 4 osobowej rodziny, bez zbędnych zdobień. Prostota, która przyświecała twórcom okazała się ponadczasowa i uniwersalna a silniki do dziś zaskakują łatwością obsługi. Powstaje więc pytanie czy wybór jakiego dokonaliśmy w przypadku zakupu licencji na 125p był wyborem właściwym? Czy może zakup prostszego 124 okazał by się bardziej właściwym? Duży Fiat był bowiem hybrydą Fiata 1300, z nowoczesnym Fiatem 125. Z tego pierwszego przejął stary napęd i zawieszenie, z drugiego nowoczesną linię. W przypadku naszych sąsiadów Rosjan, zdecydowali się na zakup nowoczesnego w całej rozciągłości modelu. Historia pokazała, że mimo nieco większego „prestiżu” 125 nie zrobił tak spektakularnej kariery.
Wróćmy jednak do naszego bohatera. Pochodzi on z pierwszej serii i od samego początku był użytkowany w Polsce. W roku 1968 został sprowadzony z Francji jako Nowy. Przez niemal cały czas znajdował się w jednych troskliwych rękach i dzięki czemu przetrwał do naszych czasów w stanie oryginalnym. Mimo, że wyglądał zaskakująco dobrze w roku 2020 przeszedł kompleksowy remont. Podczas prac konieczna była ingerencja blacharska w elementy nośne pojazdu, które zagrażały bezpieczeństwu podróżujących. Dziś fiat prezentuje się doskonale, zaryzykowałbym stwierdzenie, że tak jakby właśnie opuścił fabrykę, a tak naprawdę to teraz właśnie w fabryce możecie go oglądać. Zajął miejsce obok młodszych braci, włoskiego 125 i polskiego 125p.
Warto, niesamowite samochody, niesamowite miejsce, super przewodnik.R. / Gość
Bardzo dobrze zorganizowana wystawa, dużo pięknych egzemplarzy pojazdów z Polski oraz z innych krajów świata. Przyjemna atmosfera oraz duża wiedza Pana prowadzącego (o każdym pojeździe można było się czegoś ciekawego dowiedzieć). Polecam!Adrian R. / Gość
Oglądając wystawę cofamy się do czasów, w których samochód, nieważne jaki, był synonimem luksusu. Bogata w eksponaty wystawa. Dużo ciekawych modeli samochodów z duszą.Marek M. / Gość
Wystawa rewelacyjna!!!??Wszystkie modele aut godne obejrzenia... Gorąco zachęcam do zwiedzania byłej Fabryki FSO z pięknymi zabytkowymi autami oraz przewodnikiem,dzięki któremu można się dowiedzieć interesujących ciekawostek o wystawionych autach.Małgorzata S. / Gość
Aż mi lekko na sercu, że zaistniało na Żeraniu muzeum motoryzacji KLASYKI W FSO sam poddałem taką propozycję kiedy zapowiadało się zniszczenie biurowców. Wierzę że jeszcze rozwinie się muzeum tylko z polskimi samochodami.Roman / Gość