FSO Polonez Long – „Jamnik”

Prototyp 7-drzwiowej limuzyny. Powstał w 1979r w OBRSO w Falenicy.

Samochody wystawy | Tekst: Anka Jarmołowicz, Zdjęcia: Robert Brykała

FSO Polonez Jamnik


W latach ’70 i ’80 w OBRSO (Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Samochodów Osobowych) w Falenicy oprócz prototypów i samochodów wykorzystywanych w sporcie, powstawały także samochody w krótkich seriach, które były modyfikacjami seryjnych samochodów produkowany w FSO.

FSO Polonez Long - „Jamnik”

FSO Polonez Jamnik - Archiwum FSO

Zdjęcie: Archiwum FSO

Po sukcesie Polskiego Fiata 125p w wydłużonej wersji, nazywanego „jamnikiem” naturalnym stało się, że powstał też taki samochód na bazie FSO Poloneza. W 1979 roku na bazie 5-drzwiowego modelu Poloneza powstała 7-drzwiowa prototypowa limuzyna. Wydłużono dach i podłogę, dodano kolejne boczne drzwi i dodatkowe 2 fotele.

Polonez Jamnik - silnik 1.5 litra i mocy 82KM

W samochodzie zastosowano taki sam jak seryjnie produkowanym Polonezie - silnik 1.5 litra i mocy 82KM, który miał nieznacznie gorsze osiągi w porównaniu do krótszej wersji i mógł się rozpędzić do 143 km/h, przy o 1,5l wyższym zużyciu paliwa.

Polonez Jamnik - 7-drzwiowa prototypowa limuzyna

Masa własna wynosiła 1264 kg, rozstaw osi powiększono do 3400 mm, zaś długość do 5120 mm, średnica zawracania wzrosła do 13,3 m.

Polonez Jamnik - rozstaw osi 3400 mm, długość do 5120 mm

Replika Polonez Jamnik

Odbudowy i przywrócenia Poloneza w wersji Long, tzw. „Jamnik” podjęło się „Stowarzyszenie FSO Pomorze”. Prace rozpoczęto około 2015 roku, o czy możecie przeczytać na stronie stowarzyszenia w artykule „Polonez „Jamnik” – przywracanie pamięci”.

Polonez Jamnik - Replika FSO Polonez - Stowarzyszenie „FSO Pomorze”

Oficjalna premiera odbyła się 3 maja 2018 - w 40 rocznicę rozpoczęcia produkcji Poloneza podczas zlotu fanów Poloneza przez FSO w Warszawie.

Polonez Jamnik - Premiera na zlocie FSO w 2018

Zdjęcie: Stowarzyszenie FSO Pomorze

Prace przy odbudowie

Stowarzyszenie FSO Pomorze zgromadziło informacje techniczne dotyczących pojazdu, zebrano relacje historyczne od osób zaangażowanych w budowę tych unikatowych prototypów. Polonez Jamnik został zbudowany z 2 nadwozi poloneza z pierwszej serii, w tym jednego z 1979 roku dokładnie takiego samego jaki wykorzystany był w oryginale, kolejne 3 egzemplarze posłużyły jako dawcy części.

Prace przy odbudowie trwały ponad 3 lata i wykonywane były przez członków stowarzyszenia w sumie ponad 40 osób.

Polonez Jamnik - lampa przednia
Polonez Jamnik - wnętrze
Polonez Jamnik - 3 rzędy siedzeń
Polonez Jamnik - przednie siedzenia
Polonez Jamnik - środkowe siedzenia
Polonez Jamnik - tylna kanapa

W najbliższy weekend 15-16 sierpnia 2020 na wystawie Klasyki w FSO będzie można zobaczyć go na własne oczy, ponieważ będziemy gościć zarówno Poloneza Jamnika jak i przedstawicieli Stowarzyszenia FSO Pomorze, którzy opowiadać będą historię i ciekawostki z okresu odbudowy.



Zapraszamy wszystkich fanów #FSO #Polonez i nie tylko!!!


Klasyki w FSO

Wyrusz z nami w podróż do przeszłości motoryzacji.


Wspaniała wystawa motoryzacji we wnętrzach dawnej lakierni Fabryki Samochodów Osobowych. Ponad 300 pojazdów polskiej i zachodnie motoryzacji pod jednym dachem. Musicie to zobaczyć!



Kolekcja


Muzeum Motoryzacji i Techniki SKARB NARODU

Udostępnij