FSO Polonez Long – „Jamnik”
Prototyp 7-drzwiowej limuzyny. Powstał w 1979r w OBRSO w Falenicy.
Samochody wystawy | Tekst: Anka Jarmołowicz, Zdjęcia: Robert Brykała
W latach ’70 i ’80 w OBRSO (Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Samochodów Osobowych) w Falenicy oprócz prototypów i samochodów wykorzystywanych w sporcie, powstawały także samochody w krótkich seriach, które były modyfikacjami seryjnych samochodów produkowany w FSO.
FSO Polonez Long - „Jamnik”

Po sukcesie Polskiego Fiata 125p w wydłużonej wersji, nazywanego „jamnikiem” naturalnym stało się, że powstał też taki samochód na bazie FSO Poloneza. W 1979 roku na bazie 5-drzwiowego modelu Poloneza powstała 7-drzwiowa prototypowa limuzyna. Wydłużono dach i podłogę, dodano kolejne boczne drzwi i dodatkowe 2 fotele.

W samochodzie zastosowano taki sam jak seryjnie produkowanym Polonezie - silnik 1.5 litra i mocy 82KM, który miał nieznacznie gorsze osiągi w porównaniu do krótszej wersji i mógł się rozpędzić do 143 km/h, przy o 1,5l wyższym zużyciu paliwa.

Masa własna wynosiła 1264 kg, rozstaw osi powiększono do 3400 mm, zaś długość do 5120 mm, średnica zawracania wzrosła do 13,3 m.

Replika Polonez Jamnik
Odbudowy i przywrócenia Poloneza w wersji Long, tzw. „Jamnik” podjęło się „Stowarzyszenie FSO Pomorze”. Prace rozpoczęto około 2015 roku, o czy możecie przeczytać na stronie stowarzyszenia w artykule „Polonez „Jamnik” – przywracanie pamięci”.

Oficjalna premiera odbyła się 3 maja 2018 - w 40 rocznicę rozpoczęcia produkcji Poloneza podczas zlotu fanów Poloneza przez FSO w Warszawie.

Prace przy odbudowie
Stowarzyszenie FSO Pomorze zgromadziło informacje techniczne dotyczących pojazdu, zebrano relacje historyczne od osób zaangażowanych w budowę tych unikatowych prototypów. Polonez Jamnik został zbudowany z 2 nadwozi poloneza z pierwszej serii, w tym jednego z 1979 roku dokładnie takiego samego jaki wykorzystany był w oryginale, kolejne 3 egzemplarze posłużyły jako dawcy części.
Prace przy odbudowie trwały ponad 3 lata i wykonywane były przez członków stowarzyszenia w sumie ponad 40 osób.
W najbliższy weekend 15-16 sierpnia 2020 na wystawie Klasyki w FSO będzie można zobaczyć go na własne oczy, ponieważ będziemy gościć zarówno Poloneza Jamnika jak i przedstawicieli Stowarzyszenia FSO Pomorze, którzy opowiadać będą historię i ciekawostki z okresu odbudowy.
Zapraszamy wszystkich fanów #FSO #Polonez i nie tylko!!!
Dzisiaj byliśmy z synem. Jestem mega zadowolony. Piękna, duża, zróżnicowana kolekcja. Aż się łza w oku zakreciła jak można pieknie odrestaurować auto. Już nie mogę się doczekać jak kolekcja się powiększy. Wielki Szacun.Mariusz G / Gość
W tym miejscu można z bliska zobaczyć cuda motoryzacji które były produkowane w XX wieku. Zapoznać się z samochodami którymi jeździli nasi rodzice, dziadkowie i pradziadkowie.Piotr Q. / Gość
Wielki szacun dla ludzi którzy to muzeum stworzyli. Auta w fabryce są... jak z fabryki, jak nowe.Marcin L. / Gość
Superrrr. Bogaty zbiór aut, przewodnik pasjonat świetny( dzisiejsza grupa o 10.00). Z pewnością wrócimy. Polecam!!!Dagmara P. / Gość
Wystawa rewelacyjna!!!??Wszystkie modele aut godne obejrzenia... Gorąco zachęcam do zwiedzania byłej Fabryki FSO z pięknymi zabytkowymi autami oraz przewodnikiem,dzięki któremu można się dowiedzieć interesujących ciekawostek o wystawionych autach.Małgorzata S. / Gość
