FSO Polonez Long – „Jamnik”
Prototyp 7-drzwiowej limuzyny. Powstał w 1979r w OBRSO w Falenicy.
Samochody wystawy | Tekst: Anka Jarmołowicz, Zdjęcia: Robert BrykałaW latach ’70 i ’80 w OBRSO (Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Samochodów Osobowych) w Falenicy oprócz prototypów i samochodów wykorzystywanych w sporcie, powstawały także samochody w krótkich seriach, które były modyfikacjami seryjnych samochodów produkowany w FSO.
FSO Polonez Long - „Jamnik”
Zdjęcie: Archiwum FSOPo sukcesie Polskiego Fiata 125p w wydłużonej wersji, nazywanego „jamnikiem” naturalnym stało się, że powstał też taki samochód na bazie FSO Poloneza. W 1979 roku na bazie 5-drzwiowego modelu Poloneza powstała 7-drzwiowa prototypowa limuzyna. Wydłużono dach i podłogę, dodano kolejne boczne drzwi i dodatkowe 2 fotele.
W samochodzie zastosowano taki sam jak seryjnie produkowanym Polonezie - silnik 1.5 litra i mocy 82KM, który miał nieznacznie gorsze osiągi w porównaniu do krótszej wersji i mógł się rozpędzić do 143 km/h, przy o 1,5l wyższym zużyciu paliwa.
Masa własna wynosiła 1264 kg, rozstaw osi powiększono do 3400 mm, zaś długość do 5120 mm, średnica zawracania wzrosła do 13,3 m.
Replika Polonez Jamnik
Odbudowy i przywrócenia Poloneza w wersji Long, tzw. „Jamnik” podjęło się „Stowarzyszenie FSO Pomorze”. Prace rozpoczęto około 2015 roku, o czy możecie przeczytać na stronie stowarzyszenia w artykule „Polonez „Jamnik” – przywracanie pamięci”.
Oficjalna premiera odbyła się 3 maja 2018 - w 40 rocznicę rozpoczęcia produkcji Poloneza podczas zlotu fanów Poloneza przez FSO w Warszawie.
Zdjęcie: Stowarzyszenie FSO PomorzePrace przy odbudowie
Stowarzyszenie FSO Pomorze zgromadziło informacje techniczne dotyczących pojazdu, zebrano relacje historyczne od osób zaangażowanych w budowę tych unikatowych prototypów. Polonez Jamnik został zbudowany z 2 nadwozi poloneza z pierwszej serii, w tym jednego z 1979 roku dokładnie takiego samego jaki wykorzystany był w oryginale, kolejne 3 egzemplarze posłużyły jako dawcy części.
Prace przy odbudowie trwały ponad 3 lata i wykonywane były przez członków stowarzyszenia w sumie ponad 40 osób.
W najbliższy weekend 15-16 sierpnia 2020 na wystawie Klasyki w FSO będzie można zobaczyć go na własne oczy, ponieważ będziemy gościć zarówno Poloneza Jamnika jak i przedstawicieli Stowarzyszenia FSO Pomorze, którzy opowiadać będą historię i ciekawostki z okresu odbudowy.
Zapraszamy wszystkich fanów #FSO #Polonez i nie tylko!!!
Bardzo dobrze zorganizowana wystawa, przewodnicy będący w temacie i mający doświadczenie z autami które widać na wystawie. Duża ilość ciekawych egzemplarzy i historyczne miejsce.Adam G. / Gość
Polecam Wszystkim, kawal historii i ciekawostek motoryzacyjnych..Jakub F. / Gość
Jedyne takie miejsce w Polsce i to jeszcze w najlepszym możliwym miejscu.Maciej D. / Gość
Wystawa rewelacyjna!!!??Wszystkie modele aut godne obejrzenia... Gorąco zachęcam do zwiedzania byłej Fabryki FSO z pięknymi zabytkowymi autami oraz przewodnikiem,dzięki któremu można się dowiedzieć interesujących ciekawostek o wystawionych autach.Małgorzata S. / Gość
Aż mi lekko na sercu, że zaistniało na Żeraniu muzeum motoryzacji KLASYKI W FSO sam poddałem taką propozycję kiedy zapowiadało się zniszczenie biurowców. Wierzę że jeszcze rozwinie się muzeum tylko z polskimi samochodami.Roman / Gość