Muzeum Polskiego Fiata
Kolekcja prawdziwych perełek w Automobilklub Polski
Aktualności z wystawy - 29 września 2019 - Tekst i zdjęcia: Anka JarmołowiczKolejne miejsce dla miłośników polskiej motoryzacji, sportów motorowych i kolekcjonerów pamiątek PRL-u. Na warszawskim Bemowie w siedzibie Automobilklub Polski powstało Muzeum Polskiego Fiata.
Ta ekspozycja starych polskich samochodów jest inicjatywą jednego z naszych kolekcjonerów, który jest z nami na wystawie Klasyki w FSO od początku a jego eksponaty stanowią znaczną część naszej kolekcji.
Wśród eksponatów można obejrzeć takie unikatowe modele samochodów produkowanych i składanych w Fabryce Samochodów Ososbowych: Fiat 125p, Fiat 127p, Polonez, czy inne produkowane w Polsce jak Fiat 126p.
Fiat 124 Abarth - Maszyna do wygrywania rajdów
Prawdziwą perełką tego muzeum motoryzacji jest zachowany do dziś – unikatowy samochód rajdowy: Fiat 124 Abarth Group 4, którego kierowcą w latach 70-tych był Andrzej Jaroszewicz. Samochód ten jest zapowiedzią kolejnego muzeum jakie planuje uruchomić organizator: Muzeum Polskiego Motosportu gdzie będzie można zobaczyć samochody rajdowe i wyścigowe.
Polski Fiat 125p - Klasyk z czasów PRL-u
Dużą kolekcję stanowią wybrane egzemplarze Fiata 125p produkowanego w FSO na warszawskim Żeraniu przez 24 lata. Dziś Fiat 125p jest już klasykiem i jednym z najbardziej kojarzonych reliktów okresu PRL w Polsce, o którym marzył każdy kierowca.
Fiat 126p - Popularny i lubiany Youngtimer.
Kolejny samochodem, którego ciekawe egzemplarze możecie zobaczyć na wystawie w bemowskim muzeum jest Polski Fiat 126p. Ten małolitrażowy samochód, który zmotoryzował Polskę, produkowany był w Fabryce Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała przez 27 lat.
Wśród eksponatów zgromadzonych w muzeum jest Fiat 126 Black – który jest wersją „Kaszlaka” z serii limitowanej produkowanej razem z Maluchem Silver od 1979 r. do 1980 r. we Włoszech, w mieście Cassino. Black to model w którym czerń lakieru kontrastowała z jasnymi zderzakami oraz listwami. Karoserię zdobiła dookoła kombinacja srebnych i zółtych pasków, natomiast na klapie bagażnika umieszczano oznaczenia wersji. W samochodzie stosowano zielone szyby a tapicerkę szyto z specjalnego materiału w brązową kratę.
Kolejnym unikatem jest prototypowy Fiat 126p NP potocznie nazywany „Ryjek”.
Polski produkt eksportowy
Na ekspozycji można także zobaczyć dwa samochody z kierownicą po prawej stronie, ponieważ polski przemysł motoryzacyjny produkował również samochody na eksport m.in. do Wielkiej Brytanii. Na zdjęciu po lewej FSO Polonez, po prawej „Duży” Fiat Kombi z winylowym dachem w kolorze brązowym.
Muzeum PRL
Założyciel muzeum zapowiada, że to dopiero początek, ponieważ w planach ma otwarcie także Muzeum PRL, w którym zaprezentowane zostaną eksponaty z tamtej epoki, które kolekcjonował przez lata a wśród których pokaźne zbiory modeli samochodów i samochodów zabawek, których część można zobaczyć już teraz na ekspozycji w bemowskim Automobilklub Polski.
Wernisaż Muzeum Polskiego Fiata
W piątek 27 września 2019 r. odbyło się oficjalne otwarcie Muzeum Polskiego Fiata na które byliśmy zaproszeni. Wśród gości można było spotkać wiele osobistości ze świata motoryzacji, kierowców rajdowych, dziennikarzy motoryzacyjnych, przedstawicieli Automobilklub Polski. Założyciel Andrzej Woźniak przecinał czerwoną wstęgę otwierającą ekspozycję wspólnie byłym Dyrektorem FSO – Edwardem Pietrzakiem oraz byłym kierowcą rajdowym Andrzejem Jaroszewiczem.
Muzeum Polskiego Fiata
Mieści się w siedzibie Automobilklub Polski
ul. Powstańców Śląskich 127, 01-466 Warszawa